Usein koulu nähdään suhteellisen muuttumattomana organisaationa, jolla on pitkät perinteet ja jopa pinttyneet tavat toimia. Koulujärjestelmää kuitenkin kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin yhteiskunnan sen hetkisiä vaatimuksia. Muutokset herättävät tunteita puolesta ja vastaan, mutta erityinen kiistelyn aihe viime vuosina on ollut integraatio: erityisopetuksen ja yleisopetuksen suhde sekä erityisoppilaiden mahdollisuus opiskella muun yhteisön kanssa. Taustalla on inklusiivinen ajatus kaikille yhteisestä, tasa-arvoisesta koulusta, jossa tuki ja palvelut jo lähtökohtaisesti suunnitellaan sinne missä oppilaatkin ovat.
Olemme neljä kasvatustieteen
ensimmäisen vuoden opiskelijaa. Päädyimme opiskelemaan erilaisia reittejä
pitkin, erilaisine taustoineen ja kokemuspohjineen kasvatusalaan liittyen. Riippumatta
lähtökodista, jokainen meistä on tavalla tai toisella törmännyt integraation
käsitteeseen. Teema on noussut keskusteluun myös median uutisoimana. Kentältä välittyy kuva
integroinnin epäonnistumisesta. Opettajat kaipaisivat lisää tukea ja koulutusta
erityisoppilaiden kohtaamiseen. Kouluissa koetaan, että
erityisoppilaat jäävät erityisluokkien poistamisen myötä heitteille, mikäli
tukea ei saada siirrettyä yleisopetukseen huonon johtamisen tai resurssipulan
vuoksi. Pisa tulosten heikkeneminen
johtuu osan mielestä opetuksen sulauttamisesta. Aggressiiviisuus ja väkivallan uhka ovat lisääntyneet
kouluissa, minkä arvellaan osin johtuvan riittämättömästi tuetusta
integraatiosta. Moni opettajista kokee riittämättömyyttä ja uupumusta liian suureksi koetun työtaakan alla.
Uutisista kuulemme siis
lähinnä hätähuutoja.
Negatiivinen medianäkyvyys on syy
sille, minkä takia käsite on jäänyt mieleemme ja miksi haluamme aiheeseen
syventyä. Ovatko asiat niin mustavalkoisia, kuin media antaa ymmärtää? Onko
kaikki puhe koulumaailman levottomuudesta ja kuormittavuudesta integraation
syytä ja seurausta? Alan valinneina opiskelijoina mietimme, millaista selviytymistä arjen
työ on valmistumisemme jälkeen.
Hyödyt ja haitat
puntarissa
Alkuperäinen ajatus
erityisopetukseen oli integraatio ja porrastaen "kuntouttaminen",
mutta nopeasti idea vaihtui erityisluokkien myötä kaksimoraaliseen
integraatioideologiaksi. Integraatio edustaa tasa-arvoa oppilaiden kesken. Se
opettaa hyväksyntää, yhteistyötä ja sosiaalista vuorovaikutusta erilaisten
oppijoiden kesken. Integraation avulla kaikille taustoista ja
henkilökohtaisista valmiuksista huolimatta voitaisiin järjestää laadukasta ja
yksilöllistä opetusta. Kun erityisopetus tuodaan oppilaan luo, jää ylimääräinen
stressi uudesta opettajasta, uudesta luokasta ja uudesta koulusta pois.
Erityisopetuksen luokkia on rajallisesti ja luokkakoot ovat pieniä, joten monet
oppilaat, joilla on oikeus erityisopetukseen, eivät sitä tällä hetkellä saa.
Integraatiossa saisi jokainen erityistukea tarvitseva oppilas parhaat mahdolliset
lähtökohdat jatko-opiskeluun ja työelämään.
Vaikka ajatus
inkluusiosta, kaikille yhteisestä ja tasa-arvoisesta koulusta, kuulostaakin
oikeudenmukaiselta, voi siihen liittyä tiettyjä haasteita. Yksi mahdollisista
haasteista lienee tarpeellisen ja yksilöllisen tuen takaaminen integroidussa
opetuksessa niin, että jokainen saisi tukea tarpeensa mukaan. Työskennellessäni
peruskoulussa avustajana sain itse seurata integraation vaikutuksia neljännellä
luokalla. Tässä integraatiossa erityislapsi ei mielestäni hyötynyt opetuksesta eikä
ajatus tasa-arvoisesta luokkahuoneesta toteutunut- päinvastoin. Tietysti
jokainen tapaus pitäisi tarkastella yksilökohtaisesti. Voidaanko siis olla
täysin varmoja siitä, että erityistä tukea tarvitseva lapsi saa aina tarvitsemaansa
tukea myös tavallisessa luokassa? Integraatio vaatisi käytännössä toteutuakseen
myös lisää ja tehostettua opetusta, eli käytännössä paljon ylimääräistä työtä
opettajalle. Tietysti mahdollinen yhteisopettajuus esimerkiksi luokanopettajan
ja erityisopettajan välillä voisi toimia, mutta se vaatisi aivan uudenlaiset
käytänteet suunnitteluun ja opetukseen.
Integraation
tulevaisuus?
Integraatiokeskustelu
tuntuu harmilliselta. On väärin, jos integraatiota ei tueta tarpeeksi ja jos
opettajat kokevat muutokset raskaina. Tulevaisuuden koulutuksessa tulisi
mielestämme painottaa adaptiivisuutta eli kykyä sopeutua paremmin muutokseen. Integraation
negatiivinen julkisuus vaikuttaa meidänkin ajatuksiimme lisäten ennakkoluuloja.
Kuitenkin tulevina ammattilaisina integraatioon tulisi suhtautua avoimesti ja
antaa mahdollisuus uusille käytännöille. Huolimatta uutisoinnista, olemme
valinneet lähteä opiskelemaan alalle. Toivomme, että kiireeseen ja opettajien uupumukseen
voidaan vaikuttaa työyhteisön sisäisillä muutoksilla. Tekemällä itse työtämme
ylpeydellä, voimme vaikuttaa alan vetovoimaan. Alhainen palkkaustaso suhteessa
työn vastuullisuuteen voi verottaa alalle suuntautuvien määrää. Vaatimalla korotuksia
on osassa Suomea palkkaukseen saatu kuitenkin pientä parannusta. Tasa-arvoa voi
edistää laadukkaalla koulutuksella, sillä tieto lisää ymmärrystä ja auttaa
hyväksymään erilaisuutta.
Mahdammeko olla
vain niin naiiveja, että uskomme varhaiskasvatuksen opettajien palkkauksen
nousevan, ennen kuin siirrymme työelämään? Tulevatko resurssit lisääntymään?
Tuleeko jostain jokin mahtava ratkaisu, että tasa-arvo ja yhteisöllisyys toteutuu
niin, että kaikilla on hyvä olla? Vai onko se opiskelu ja koulutus, joka antaa
meille avaimet selviytyä kasvatusalalla työelämän kiireestä ja paineesta. Tämä
jää nähtäväksi.
Amanda Eskola, Jenna Ahonen, Jemina Korpela ja Essi Lapinkangas
Oulun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Varhaiskasvatus
Viesti ja vaikuta - kurssilla
Kommentit
Lähetä kommentti